Julaftonen som var.

Ny tradition för nästa år; julmiddagen intas kvällstid, då de båda huliganerna är i säng. Gårdagens julmiddag var fanimej den tråkigaste jag någonsin varit med om. Bums kastade med maten som hon alltid gör vid middagen, doppade besticken i julmusten osv. Det är vi ju vana vid, och ignorerar som vanligt. Men Aimée satt och tuggade varje tugga femtio gånger, gnällde om att hon inte var hungrig, att hon inte orkade mer, att det var äckligt, att hon inte ville ha mer. Jag hade god lust att hiva ut ungen genom fönstret. Fy fan, säger jag bara. På 40 minuter åt hon två prinskorvar och tre köttbullar. När Kalle började så orkade jag inte lyssna på eländet mer, utan skickade ut båda barnen till tv-rummet. När allt var undanplockat så kändes det inte ens att jag hade stoppat i mig någon julmat :(

När Kalle var slut bytte barnen om till sina "julkläder" och här började humören att vända, för nu visste iaf Aimée vad som var på gång.
I år fick de fyra paket var. Aimée fick en rosa kofta från Me&I, som jag visat här innan tror jag. En grön och vit pjamas från Po.P med skunkar på, mycket uppskattad. En saga på cd med en timme Nicke Nyfiken samt en trälastbil med fyra små träbilar på. Lastbilen var bäst, "Precis en sån jag önskade mig!!" :)
Bums fick en blå helpjamas från Po.P, tröja med mopsar och matchande bruna velourisar från Me&I, en svart träbil och en dragleksak i igelkottsform, båda från Krokodila. Barnen blev nöjda :) Sedan gnällde Aimée lite för att Bums hade fått två paket med leksaker i, och hon bara ett. Men då påpekade vi att det faktiskt var fem bilar i hennes leksakspaket och då lugnade hon sig lite..

Efter en kopp te gick vi bort till Tfans bror och hans familj. Dit kom svärmor och hennes Lasse med, och det delades ut ytterligare klappar. Tfan och jag fick fin present :) Bums fick duplo och en pjamas, och Aimée fick Rex från Toy Story, han rör på armar och huvud och svarar på tilltal :) Aimée blev överlycklig när hon öppnade den klappen, så jag tror att hennes julafton blev fulländad till slut.

När vi kom hem hoppade ungarna ner i sina nya pjamasar, jag la Bums som var trött i mössan. Aimée fick två smörgåsar till kvällsmat som kompensation för det halvdana matintaget över dagen. Skönt att vi inte tryckte i oss en massa sötsaker under dagen!

På kvällen satt Tfan och jag bara i soffan och slappade. Jag åt en tallrik julmat till, och lådan Geisha från Tfans chef fick agera efterrätt :) Vi trotsade all jultv och tittade på Timbersports på Eurosport och sedan Whale Wars på Discovery :P En vanlig tvkväll för oss helt enkelt :)

Just det! Fickd en brillianta idén att ungarna skulle få klä granen. Den vinner verkligen inga skönhetspriser.. Nästa år blir det riktig gran, så att jag slipper fälla ut alla grenar på eländet igen. Eller så blir det ingen gran alls, efter en timme hade Bums haft ihjäl första julgranskulan :P Irriterande. En kula till hann ryka innan vi var hemifrån. Den granen står inte klädd länge i år, det är en sak som är säker. Fördelen med plastgran iaf, man känner sig inte skyldig till att ha den framme så mycket :)

Idag hoppas vi på lite besök av Gustav och hans flicka. Det skulle vara väldigt kul, men som vanligt vet man aldrig om han har tid, och det är ingen mening att messa för han är helt världelös på att svara på sms :P

Vi får se helt enkelt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0