Mycket på gång...

Ja, det går ju sådär med bloggandet. Det blir helt enkelt inte prioriterat, fast att jag tycker om att skriva. Det blir liksom inte av. Men det händer massor i vardagen!
Stora barnet har börjat i F-klass, det är viktiga grejer förstår ni. Insåg igår att det inte bara är jag som behöver nya träningskläder numer. Storbarnet har just nu gympa i skolan två dagar i veckan, och sedan barngympa en eftermiddag och fotboll en eftermiddag... Mycket kläder blir de.
Sedan en månad tillbaka har jag kört en "formtoppning", för att komma ur dåliga vanor som jag lade mig till med under semestern och för att komma ner i trivselvikten. 5kg handlade det om, och just nu är jag halvvägs. Under sommaren har jag blivit mer intresserad av paleokosten, men känner att det är för mycket att ändra på en gång, samtidigt som jag inte är tillräckligt påläst för tillfället. Så jag kör lite babysteps! Det handlar ju om att bryta mina vanor, så jag har börjat med att försöka få bort så mycket mjölkprodukter och gluten som möjligt. Å andra sidan blir det inte paleo med en gång, eftersom det kräver extra ansträngning, men jag tänkte att om jag vänjer mig vid att vara utan mjölken först, så kan jag sedan byta ut ersättningsprodukterna mot paleovänligt! Om jag har lust vill säga, det lär visa sig. Så, just nu är det alpro soja yoghurt till frukost, ihop med banan, gimüsli, kokoschips och vatten. Igår tog jag steget från bordsmargarin/smör! Här hemma står Lätt&Lagom i kylskåpet, och eftersom jag äter så lite bröd, så känns det dumt att köpa ett dyrt mjölkfritt alternativ på den lokala Icabutiken. Så igår eftermiddag ställde jag mig och gjorde mandelsmör! Jättelätt faktiskt! Bara rosta mandlar med lite flingsalt i stekpannan i ungefär tio minuter, håll koll! Sedan är det bara att köra hela härligheten i hushållsassistenten i tio minuter till, eller så lä nge det krävs, tills det smörat till sig. Jag stoppade assistenten imellanåt, för att peta ner mandelsmul från kanterna och låta maskinen svalna till sig. Testkörde smöret på rostad råghalva på kvällen, och det blev yumyum! Funkade bra ihop med mina pålägg, avokado, kokt ägg och kyckling från dagens middag.
 Förutom mjölken så försöker jag ta bort största delen gluten från kosten med. Gör mitt bästa för att hitta bra alternativ, och när jag väl äter bröd med vanligt mjöl i så vill jag att det ska vara mörkt, med surdeg och gärna en hel massa frön och andra nyttigheter. Just nu handlar det mest om att komma ifrån brödätandet som blev en otrevlig vana i sommar, makens nybakade bröd är ju så gott! Och mina egna tekakor! men min mage tycker inte om dessa vanor, så jag känner att det är dags att ta krafttag! Socker är även uteslutet här, men det tror jag är självklart, haha!
Denna veckan drar träningspassen igång i min förening! Fullt ös! I måndags gick jag och min medinstruktör Jenny igenom vårt pass som vi ska börja med ikväll, och det sög i rumpan dagen efter kan jag säga. Vi kallar det för Step-Styrka, och vi kör block med 10 minuter stepup, varvat med 4-5minuters block med styrka, i en timme. Det kommer att bli kul!
Resten av veckan har betytt spinning för min del. I tisdags gick jag på Annas spinningpass, där jag har ordinarie plats, och igår fick jag hoppa in extra då det fanns en del platser kvar och maken kände sig krasslig så han ville inte träna fotboll som han annars brukar på onsdagar. Ikväll blir det som sagt Step-Styrka, och det ska bli spännande att se om det kommer mycket folk. Det har varit en del efterfrågan på just stepup, så det borde dyka upp en del men man vet ju aldrig. På fredag blir det antingen spinning igen, eller så spelar maken match och då är jag hemma med huliganerna.
På lördag ska Jenna, Anna och jag in till Idrottskliniken i Växjö och gå på Aerobicweekends träningskonvent! Det ska bli så spännande! Fem träningspass, varav en föreläsning har jag inbokat. Hoppas på massor av inspiration inför höstens alla pass, haha!
Söndagen bjuder på mer spinning, om jag inte är helt slut efter lördagens äventyr.
 
Ja, det är fullt upp nästan jämt, hörrni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0