Sovpåse.

När Lilleskrutt föddes hade vi en sovpåse från Lindex. Den var överlägset bäst, framför alla andra pyjamasar. Särskilt de vi köpt på HM, där Skrutten bara drog in fötter och ben i "magdelen", så att pyjamasbyxbenen bara hängde och dinglade, samtidigt som tjejen var rasande för att hennes fötter att fast :P

Oturligt nog så var sovpåsar svåra att få tag i. Konstigt, eftersom de flesta föräldrar jag pratade med tyckte så om dem. Så denna gången ligger jag steget före :)
När mannen och jag hade en barnledig halvdag på stan, passade vi på att leta upp två sovpåsar. En från Lundmyr och en från Lindex. Dagen efter var Skruttis på dagis, då kom Lindexpåsen fram igen.
Först ritade jag av Hanne Meedoms mönster på raglantröja i form 1, storlek 56. Sedan lade jag sovpåsen, vik på mitten bak, på mönstret och gjorde konturstreck som jag sedan ritade färdigt med linjalen, så att det blev rakt och fint.

Tyvärr visade det sig att jag suger på att sy raglanskärning, det funkade inte alls. Jag borde nog inte gett mig på det till ett eget mönster, första gången :P Dumdristigt, men så har man lärt sig något. :)
Det slutade med att jag klippte bort livdelen och ärmarna strax under armhålan, ritade av ett mönster på vanlig tröja i form 1, och sydde på. Äntligen!

Klippte två remsor muddtyg som jag vek på tre, först kanterna in mot mitten och sedan vik igen på mitten, strök med strykjärnet och sydde raksöm. Tjoff, så hade jag tillverkat snörena till påsen! Precis som på Lindex påsar så sydde jag en kort raksöm mitt fram och mitt bak i kanalerna för snörena, så att  man inte av misstag drar ut snöret under något nattligt blöjbyte :)



Jag har använt E-Slöjds rosa-rödrandiga trikå och muddtyg från Emmaus.

Trots missödet med raglanskärningen är jag riktigt nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0