Häxaklänningen.

 
Mellambarnet beställde en klänning. Inte vilken klänning som helst, utan en Häxaklänning! Puh! Man blir lite svettig av specialbeställningarna ibland. 
Men jag tänkte ge den en chans, så jag började tänka på hur den skulle se ut. Först tänkte jag att det skulle funka bättre med tröja och kjol, men det gick inte barnet med på. Så det var bara att hålla kvar på klänningspåret.
 Det slutade med att jag tog tröjmönstret jag brukar använda till detta barn, vanlig långärmad t-shirt med isatt ärm, från Heilt Spesielt og Jubel. Förlängde lite, och satte i "vingar" som jag rynkade i ärmsömmen. Sedan klippte jag ut två kvadrater av svart bomullstyg, och klippte hål för midjan på samma sätt som man skulle göra om det var en cirkelkjol. 
Sedan la jag kvadraterna på varandra, men roterade den övre ett kvarts varv, så att hörnen på kvadraterna inte låg ovanpå varann. Sydde sen en rundel av resår och nålade fast den på tröjans insida, nålade kjolarna utanpå tröjan och sydde ihop hela kalaset med en enkel raksöm, medan jag sträckte på resåren.
Till sist strök jag kjolarnas fållar, vek kanterna två gånger och avslutade med en raksöm.
 
Nöjt barn! Misstänkte att den skulle bli omtyckt, och mycket riktigt fick jag lirka en del för att få av den vid läggdags! 
Tygerna är gamla slattar som legat till sig länge i skåpet. Det glansiga har jag köpt på min lokala tygaffär, och det svarta bomullstyget är köpt på Gittes tygkälla för 9 år sedan! Ojoj! 
Undrar om det blir Halloweenmaskerad nu när jag för en gångs skull har sytt nått? 😜

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0