Rynkmössa.

 
 
Denna mössan knåpade jag ihop i fredags, under tiden jag led av en släng miniflunsa. Det började som en vanlig förkylning men blev aldrig något. Men jag var iaf oerhört långsam och seg i fredags, hade svårt att komma ur soffan och få något gjort. Men så kom jag på att jag hade tänkt på denna mössa.
 Tyget är en av de allra sista snuttarna jag har av favorittrikån från Nosh, i färgen graphite. Innan har jag sytt en kofta och en tröja i detta tyg, och hade jag kunnat så hade jag nog sytt både leggings och hellång klänning i det med. Men nu är det nästan slut, har jag tur så kan jag kanske få ett ett par trosor av det.. Jag har köpt min bit hos StrömmingDesign, som för övrigt är min favorittygbutik. 
 När jag har surfat runt på sybloggar och inspirerats upp över öronen, har jag sett den här mössan, Enkel men med rynk i sidan. Jag har sytt mössa innan, men den är nästan löjligt baggy, och det blir lite omständigt att fixa till mössan varje gång den ska dras på. Så nu tog jag mig i kragen och ritade om mitt mössmönster. Jag tog bort flera centimeter på höjden, så att den inte är så baggy. Sedan skar jag fyra skärvor i ena kanten och spred ut dem i ett solfjärdermönster, ritade av på nytt papper och vips! Ny mössa. När jag sydde ihop den sen, sydde jag i en resår i den höjda sidan av mössan, så att det rynkade tyget och drog ihop kanten så att mössan hade samma form på båda sidor. Innermössan är en enkel mössa utan rynk, som sys ihop med yttermössan och sedan vrängs hela kalaset på rätt håll, och vändhålet sys ihop för hand.
 
 Det är inte helt enkelt att fota mössan man har på sig, men jag hoppas att bilderna är ok.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra Udd

Hej, superfin mössa, blev helt förälskad och känner att jag måtte få härma dig lite.. bara ett problem.. jag vet inte hur jag ska få till det och mina sykunniga vänner förstår inte hur du gjort rynkel, skulle du kunna förklara hur du gjrt så jag kan sy mig en egen söt mössa? :D

Svar: Hej! Tack så hemskt mycket! Jag har sytt en tunn resår i sidsömmen på mössan, men innan dess så ritade jag mönstret så att utsidan av mössan lutar lite. Det är för att den ska bli rak när den väl är rynkad. Så yttermössans mönsterdel lutar bort från den sidan, sidan som ska rynkas är längre än andra sidan som ej rynkas, för att det ska bli en jämn form när mössan väl är klar. Hoppas du förstår 😄
Fian

2015-11-27 @ 00:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0