Vinterjacka.



Lillasyster Lövgroda (;)) behöver ju en vinterjacka, men jag hittade ingen jag gillade. Lr, alla jag gillade kostade för mycket för att användas i två månader eller hur länge den tänker passa.
 Så jag kom på att jag i somras faktiskt köpt ett möbeltyg med planerna att sy en jacka. Plockade fram Elsebeth Gynthers Sy till Barnen, och började bläddra. Jag älskar alla dessa 70talsmönster, där det handlar så mycket om funktion.

Alltså, möbeltyg som yttertyg. Fodret är ett kviltat fodertyg som jag återbrukade från en gammal HMjacka jag inte använt på fem år. Samma jacka fick offra sin luva för att Lövgrodan skulle få teddytyg i luvan. Hela härligheten är kantad med de småblommiga rosa tyget jag använde till tunika för ett tag sedan. Från början en jättelik duk jag köpt på loppisen här hemma :)



Knäppningen kan se lite knas ut, men den sluter helt tätt om halsen så att hon inte blir kall :)

Enda joxet med jackan, var att jag skulle ha tänkt lite själv, istället för att följa mönstret. För enligt instruktionerna skulle ärmhålen kantas när jacka var ihopsydd. Nu fick det blir tät sicksack, för det var helt omöjligt att få in jackan i maskinen så att kantningen blev bra. Det hade blivit knöligt och jag hade kastat både jacka och maskin i ån, så det fick va. Men syr jag en till så vet jag hur jag ska gå till väga :)

Kommentarer
Postat av: pinky

jättefin :) du skulle inte vilja sticka ett par raggsockar till mig ? dom man köper håller ju aldrig :P /kusin

2009-10-11 @ 22:46:41
URL: http://madelenegyllen.blogg.se/
Postat av: pinky

färg spelar ingen roll, helst inte röd bara, skulle skära sig till nästan alla mina kläder :P jag har storlek 38.. hur mycket vill du ha för det ?

2009-10-12 @ 14:26:26
URL: http://madelenegyllen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0