Kanintunikan

Nu är den äntligen färdig!
Efter att ha lämnat Lilleskrutt på dagis, och städat undan lite, satte jag mig med tunikan igen. Sprättade det sista och började på. Under gårdagen kom jag fram till hur jag skulle göra med fållen. Resultatet blev följande; Istället för att nåla fast kantbandet direkt och sy en stickning rakt igenom alla lager, började jag med att nåla fast bandet på tunikans baksida. Sedan sydde jag fast det med den kastande sömmen för stickade tyger. Sedan vek jag runt bandet till rätsidan och vek in kanten på bandet. Sydde först en stickning för att fästa alltihop, och sedan ännu en stickning för dekoration, så att det ser ut som att jag sytt med tvillingnål, men det har jag ingen, så det får gå så här så länge :)

Sist fäste jag namnbandet i nacken. Det skulle jag har gjort innan jag sydde ihop bak- och framstycke, men det glömde jag :P

Nu återstår bara att prova den på Skrutten med.

Jag använde mönstret på tunika i Ottobre 4/2007, men klippte ut det i storlek 80. Sedan förlängde jag fållen, ärmlängden och halsringningen till storlek 86. Det ska förhoppningsvis funka. Innan har jag sytt en tunika av samma mönster, i storlek 86, men den var i velour, och blev lite vid. Denna tunika ville jag ha mer åtsittande.

image8

image9

Kommentarer
Postat av: áYeliqa

Det blev ju en jättefin tunika. Tyget är verkligen härligt

2008-02-05 @ 13:34:31
URL: http://tokigtalikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0