Astrid Lindgren-tema.

Skruttens dagis hade sommarfest för ett par veckor sedan, med Astrid Lindgren-tema. Allra helst skulle man ju vara utklädd. Min man och jag kom fram till att vår dotter är en Pippi-typ. Var inne på en leksaksaffär och hittade utklädningskläder, men de var dyra och jag blev inte särskilt förtjust i dem måste jag säga.

Dessutom hade jag för mig att Pippi från början hade randig klänning, och kom på att jag hade en stuvbit i garderoben. Dessutom funderade jag på ett eget mönster, inspirerat av en av Mysklumpens klänningar.

Jag började med att leta fram ett mönster på klänning i Hanne Meedoms bok. För att hitta rätt storlek. Sedan knåpade jag på :) Sydde ihop in och utsida i sidorna, sydde ihop axlarna och sist sydde jag en sömm nere vid kanten, så att inte kjoldelarna skulle dela sig. Klänningen är inte sicksackad nertill, och det återstår att se om den överlever en tvätt. Men jag tyckte att det blev charmigast så :)

Efter att bilden togs sydde jag i en röd knapp på varje tryckknapp. Mest som dekoration, osså matchar det de röda sömmarna så bra.



Det enda att tänka på till nästa gång, är att inte göra framstycket så utställt. Det visade sig att det inte behövdes när bakstycket går runt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0