Mina första mönsterstickade vantar.




Lillasyster Lövgrodan behövde vantar, och jag har länge funderat på om jag skulle våga mig på att mönstersticka ett par. Så hittade jag Kamilla www.mittens.se och hon stickar bland annat fantastiska vantar! Dessutom säljer hon utvalda mönster, naturligtvis kunde jag inte låta bli när hon satt ihop ett döskallehäfte med stickat och virkat för 35kr.

Dessa babyvantar fanns i just det häften. Handflatan var lite pillig, men annars var de relativt enkla att sticka. Jag ska bara lära mig att alltid hålla de olikfärgade garnerna likadant, så att det inte drar sig så mycket. Jag stickade först en testvante, för att se om jag över huvudtaget hade förmågan att förstå mönsterstickning. Det gick oki, dessutom kom jag fram till att vanten var liiite för liten för min Lövgroda. Så jag förlängde mudden med fem varv resårstickning.

Utöver mönstret så kompletterade jag med en virkad snodd, för att förhindra vantloss :D

Till sist fodrade jag med en tunn trikå, för jag misstänker att Lövgrodan skulle göra sitt bästa för att dra i garnet på insidan så fort man ska ta av eller på vantarna. Dessutom håller det vinden ute lite extra.

Finfina vantar! *nöjd*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0