En bra sydag.

 
Jag hade en riktigt bra sydag igår! På tisdagkväll tittade jag, som många andra synördar, på Hela Sverige Syr. Innan dess har jag sett två säsonger av den brittiska varianten, och sett fram emot att se det i svensk variant. Det var kul och sjukt inspirerande! Jag vill bara toksy hela dagarna nu 😄
 
Men iaf, tillbaka till verkligheten! 
Först på förmiddagen avslutade jag min wrapsjalkofta. Ja, jag har hittat på det ordet... Originalmönstret kommer från Ottobre nr 5/2012, men eftersom jag inte hade så mycket tyg, så tog jag bort ungefär 5cm på sjaldelen av kragen, där mönstret har en streckat linje. Dessutom tog jag av ungefär 5cm på längden på ärmarna. Jag är rätt kort, och jag upplever ofta att ärmarna på de flesta mönster blir för långa. Nu blev ärmarna långa ändå, jag har lämnat kanten ofållad med en enkel overlocksöm som avslutning, men jag hade nog 5-6 cm att fålla om jag hade haft lust.
 
 
Eftersom jag tog bilder i spegeln så blev de inte så bra, men de får duga. På första bilden har jag virat ändarna över bysten och knutit dem på ryggen. På andra bilden hänger de lösa. Den är skön i båda varianter, och jag gillar att ha en kofta som är lätt att få in under jacka eller en extra kofta de dagar det drar extra kallt i huset.
 
 
Sedan tog jag mig i kragen och sydde in min andra sjalkofta. Mönstret kommer från Allt om Handarbete, nr 10/2014. Tyget har jag köpt på nätbutiken MembaDesign. 
När jag första såg detta mönster blev jag själaglad. Jag har ett par köpekoftor i denna modell och tänkte att nu minsann skulle jag sy dem själv i fortsättningen. När koftan sedan blev klar var jag sjukt besviken. Maken till slapp och sladdrig kofta! Jag hade ändå gått ner en storlek eftersom det är en lös modell. Koftan blev liggandes, till igår! Jag sydde in den i två omgångar, 3-4cm i ärmarna och 5-6cm i sidorna. Nu sitter den som den ska! 
Med dessa två plagg är nu min vinterkollektion klar. Mer om det i ett annat inlägg.
 
 
 
Efter ett besök på gymmet och lunch, satte jag igång med denna lilla handväska. Jag har funderat på en enklare handväska ett tag, men inte fått tummen ur att sätta igång. Mönstret har jag ritat själv, det är bara en rektangel 30*40cm utklippt två gånger, ett yttertyg och ett innertyg. När jag sydde ihop yttertyget passade jag även på att sy i två stroppar med metallringar i, till axelremmen. Varje stropp sydde jag av en 4cm lång tygbit, 6cm bred. Sedan vek jag tygbiten på hälften så att den blev 3cm bred, pressade, vek upp och vek in kanterna mot mittvecket, så att råkanterna hamnar inne i stroppen. Pressade med strykjärnet och sydde ihop med en stickning. Sedan trädde jag stroppen genom metallringen, sydde ihop stroppen i ändarna med en stickning och nålade fast dem i sidosömmen på yttertyget, 11cm från väskans övre kant. När jag hade sytt yttertyg och innertyg var för sig, stoppade jag in innertyget i yttertyget, så att alla råa kanter hamnar inne i väskan, där de inte syns. Jag pressade den övre kanten på tygerna in mot tygernas avigsidor och nålade fast dragkedjan. Det var lite pilligt att få till kedjan bra, men det löste sig. Dags för axelremmen! Jag skar ut min i samma tyg som väskans insida. Längden på remmen fick jag fram genom att mäta på mig själv, var jag gillar att ha min väska hängandes. Sedan la jag till lite, för att kunna justera. Denna gången använde jag skärmatta, kviltlinjal och rullkniv för att få till en rak remsa, 6cm bred. Sedan vek jag den på samma sätt som med stropparna. Dags för sista monteringen! Sydde fast en metallring i ena änden, trädde remmen genom en av stropparnas metallringar och sedan igenom ringen som syddes fast remmen. Sist träddes remmen genom andra stroppens metallring och syddes fast med en rejäl stickning. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0