Rosettmössor.

 
Den som är med i sygrupper på Facebook, eller läser många sybloggar kan knappt missa den nya modellen på mössa som sys av många just nu, rosettmössan. Från början tyckte jag aTT det var lite för gulligt, men jag bestämde mig för att prova.
 Rotade fram mitt grundmönster till mössa och började med att ta bort volym på höjden, då mitt basmönster är en baggymössa. Sedan klippte jag ut en dubbel remsa tyg, 9cm hög och lika bred som mössan. Sedan klippte jag ut en mindre tygremsa, som blir själva knuten på rosetten. SyDDR ihop långsidorna på remsan, vände ut rätsidan och strök. Vek knutremsan dubbel och sydde ihop långsidorna, vände på rätt håll och sydde sedan ihop kortändarna så att det blev en rundel. Sedan trädde jag rundeln på remsan, så att det liknade en rosett, lade den på mössans framsida och tråcklade fast den. Efter det sydde jag ihop yttermössan, fäste knuten på rosetten med några stygn i mössan, sydde en fodermössa, sydde ihop mössorna från avigan och vände rätt. Handsydde vändhålet. Glöm inte stryka! ☺️
 
 
Alla dessa mössor är sydda som gåvor, men jag misstänker att jag snart inte kommer undan längre utan att sy ett par till mina egna ungar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0