Utflyktsdag!

Ojoj! Idag har vi hållt igång! Vi åkte med bussen vid 08:30 imorse, ut till Eke, där svärmor och Lasse plockade upp oss. Med oss hade vi bilstol, matstol, Aimées ryggsäck och mormor och morfars julklapp :P Det är faktiskt så pinsamt att vi inte har träffats sedan i höstas :P

Vi åkte direkt till Tingsryd, och vidare ut i skogen till Hätteboda, där mormor och morfar bor. Det är alltid lika trevligt att komma dit. Jag har spenderat många sommardagar på deras gård, med alla djur och all.. natur. Det är lite som svärmor sa; När man kommer innanför porten, så blir allt helt tyst! Det stämmer. Det är mycket ljud där, men alla är natur eller diverse djur. Aimée var nästan mållös idag! Två hundvalpar, ankor, hönor, duvor och får med lamm. Helt otroligt spännande. Det var bara Vesta, den lilla jakthunden, som var lite väl intensiv för Aimées smak.
 Vi fick jättegod mat, fika med kaka, middag och fika igen med glass och cholkad.. Min mormor är från danmark, och det medför en helt annan bjuda-på-mat-kultur än vanligt :P Hos mormor ska det i stort sett ätas tills allt är slut :) Inte för att det inte skulle vara gott.. När all mat är tillagad i gjutjärnsspis så blir det speciellt...

Aimée fick sin julklapp, ett mjukdjur i hundform. Dessutom en keps som hon älskade från första stund, och en liten skjorta. Mormor och morfar fick två ljusstakar av oss, och vi fick delar ur en servis som mormor hittat på loppis. Jag tror att mormor tycker det är riktigt roligt att leta presenter till oss nu, eftersom vi har uttryckt tydligt att vi tycker om gamla saker och samlar lite på utvalda grejor :) Jag var eld och lågor när de undrade om jag ville ha deras gamla köksbänk! Mormor hade bett mamma fråga, hon hade inte trott att jag var intresserad.. Medans jag reagerade med ett SLÄNG DEN INTEEEE!!!!!  Haha! Den bänken har stått i deras kök så länge jag kan minnas.

Idag lyckades jag snylta till mig två möbler till:P Vi var ute  och tittade i lekstugan, där morfar har vinterbonat sina bin. Inne i lekstugan står en liten utdragssäng och ett gammalt skåp. Jag var snabb med att säga till morfar att om de inte ville ha skåpet, om det var därför det stod där, så tog vi gärna det! Åh, det var ju lite sönder och behövdes lagas, tyckte han.. Det gör inget!! :) Utdragssängen tyckte han att Aimée kunde få. Den kan ni ju måla om om ni vill.. Haha! Jag ser Knut Knutsson från Antikrundan få hjärtinfarkt när min antikvitetssamlande morfar kläcker ur sig något sånt :P Han tyckte för all del att vi kunde måla köksbänken osså, men det kommer inte på fråga :P Nu ska jag bara övertyga mamsen om att hon vill frakta hem hela rasket åt oss :P Snälla mamma?

Innan vi åkte hem fick Stefan och jag en plastback full med lammkött. Jag pratade med mormor för ungefär ett år sedan om att vi gärna ville prova på det.. Men de har så många som står på kö för att köpa av dem, dessutom äter de själva mycket lamm. När jag ringde mormor om att vi skulle komma på besök så säger hon Jo, vi har erat lamm här med! Vilket lamm? Vaddå? Var ska jag ha ett lamm någonstanns?? Jahaaaa, maten! :P Jag hade hunnit glömma bort att vi skulle få kött:P
 Fick med mig mina fyra tavlor med, som jag såg ut i höstas. Jag valde bland mormors konstverk alldeles på eget bevåg, så Tfan fick konst utan att ha sett den:P Men han gillade tavlorna när han fick se dem här hemma.

På vägen hem stannade vi i växjö och handlade. Svängde hem till svärmor för att lämna av henne och för att Aimée skulle få öppna sina födelsedagspresenter från henne och Lasse. Hon fick Duplolego som hon ville öppna med en gång:P Sedan jagade hon katten ett par varv i huset, innan det var dags för oss att åka hem.. Och här sitter vi nu :)

Slut i bollen, men helskön dag! Fint väder och trevligt sällskap! Imon kommer mamma och pappa på besök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0