Gravidlista..

(stulen av Hanna)

Namn; Sofie Fia Fernestedt.
Ålder; 25 år.
Graviditetssymptom; Med Aimée; runt plusset;en trötthet som gjorde min dyngrak samt att minsta ansträngning gav mig "migränbesvär", i vecka 12 kom foglossningen.
Med bebis 2; influensaliknande besvär med illamående, trötthet, nästäppa osv, samt en känsla av "något mer" innan plusset.
Positivt gravtest i vecka; vecka 5+ något med båda, trots att vi och barnmorskan nu sist trodde att vi låg sex veckor längre fram i graviditeten :P
Då berättade jag för; Tfan, som satt i tvsoffan och nog förväntade sig det sedvanliga negativa testet, efter det messade jag Lena, som varit med på noterna nån vecka innan testet och faktiskt var den som köpte testet åt mig :)
Min Barnmorska hette; Först hade jag en tant som jag inte gillade så henne har jag glömt :P Sedan hade jag Maria Erensjö, som jag även har haft under denna graviditeten fram tills förra mötet. Nu har hon slutat och jag har Lena som har jobbat på förlossningen :)
Vikt vid inskrivningen; Med Aimée 65kg, denna gången 70kg.
Vikt vid förlossningen; Med Aimée 83,1kg, denna gången vet vi ju inte än, men de där 83kilona har jag passerat :P
Vikt efter förlossningen; Med Aimée tappade jag 10kg första veckan, sedan sket sig amningen och vi slank in i ett lösgodisrejs som liksom aldrig försvann, så jag kom inte ner till 65kg innan jag blev gravid igen.. Segt.
Mat jag var torsk på; Med Aimée var jag husmanskostfixerad de första 15 veckorna ungefär. Sedan efter vecka 30 åt jag i stort sett inget annat än havrefras med mjölk och äpplen. Denna gången har jag inte haft något speciellt.. Utom CocaCola :P
Mat som fick mig att vilja kräkas; Minns inte med Aimée. Denna gången har jag bara haft problem med smörgåssmöret, så jag slutade med det märket bara :)
Illamåendet började; Hade bara lite molande i början med båda..
Och slutade; som sagt.. Runt vecka 9-10 någonting..
Mina första mammakläder; Med Aimée började jag med två toppar från HM i v.12 någonting, kläderna som min föredetta vältränade kropp tyckte om, kändes helt plötsligt som ett skruvstäd :P Denna gången köpte jag en Po.Ptröja i vecka 13-14 tror jag, men då trodde vi ju att jag hade gått mycket längre :P
Min största modetabbe; Haha! Med Aimée hade jag någon gång rosa pjamasbrallor, röd tröja och orange-a strumpor! Denna gången har jag hittat ett märke jag trivs med :) Annars är nog de eviga snickisarna en tabbe nästan alla gravida går på. Mina har fått ligga i garderoben denna omgången :)
Första bebisprylen; En spargris som ser ut som en drake. Den används flitigt än:) Denna gången... Handlade så tidigt att jag har glömt! :P
Då kände jag första sparken; Med Aimée kände jag den "definitivt" på min födelsedag, under middagen :) Med denna kom allt samma dag som andra ultraljudet, i vecka 18, ungefär samtidigt som Aimée.
Vi trodde att bebisen i magen var; Med Aimée var vi bergsäkra på en tjej, trots att vi inte fick veta på UL. Denna gången hade jag inte en aning i början, medans Tfan trodde på en tjej till. Nu är jag osså mest inne på en tjej, så mkt att vi kallar bebisen för "hon".
Namn vi funderade på; Första gången Aimée, Tuvali, Scarlett, Leeloo. Denna gången är vi lite hemliga :)
Grejer som hände med min kropp; Med Aimée fick jag foglossning tidigt, bristningarn både uppifrånoner och från sida till sida, hemorojjder. Denna gången har jag mycket förvärkar som kom tidigt, nästäppa, hemorojjder och sura uppstötningar.
Så motionerade jag; Med Aimée inte alls, mer än hundpromenader eftersom jag helt enkelt int hade lust längre, efter att ha tränat ganska hårt i två år. Denna gången inget alls, eftersom förvärkarna drar igång så fort jag rör mig längre än runt i huset typ..
Konstiga grejjer jag gjorde under min(a) graviditet(er); Med Aimée var det väl havrefras-och äpple-ätandet.. Denna gången vet jag inte direkt...
Konstiga kommentarer jag fått; Med Aimée om det var en pojke eller flicka, om ungen inte kommit ut än, hur stoooor jag blivit.. Med denna mer om storleken på magen, men denna gången känner jag mig mer van.
Konstigaste bebisråden;Fick nog ganska många när jag var med Aimée, men nu har jag lärt mig att inte lyssna så jag hör dem inte längre :)
Värsta gravidminne; Med Aimée var det besöket på Ultraljudet i v.6 någon gång, där läkaren sa att vi fått missfall och ville ge mig abortpiller. Denna gången är det, än så länge iaf, när BM inte kunde hitta ljuden på typ 5 minuter. Ganska lindrigt :)
Bästa gravidminne; Med Aimée just själva grejjen att vi efter tre års "försök" faktiskt blev med barn, fick behålla det hela vägen och fick världens finaste tjej på köpet! Denna gången är det Aimées prat om bebisen och mitt eget lugn inför att bli mamma "igen".


Jag tänkte göra som Hanna, så här kommer bild med :)



Vecka 29+något med Aimée



Vecka 31+1 med bebis nummer 2. Alltså två veckor gammal bild.. Dags att ta ny :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0