Ord-och teckenlista..

Jag har tänkt att jag skulle skriva ner vad Aimée säger och vilka tecken hon gör. Hon har alltid gjort mycket ljud, men vi har sällan förstått vad hon menat. Därför har vi envisats med att hon ska visa vad hon vill. Vilket tydligen har resluterat i att hon både talar och tecknar. Här kommer iaf listan :)

Tal;
mamma
pappa
däh
-där
den
den´åå
-den osså (som jag säger)
ko -sko
kaam -kram
ti -thé
schå -så
näe-nej
ja
aaa-a
-jaa, som när man säger till henne att hon har varit duktig
memi-Aimée
ovvov-vovvov (som i så låter hunden, och alla andra djur tydligen)
mmmmm-mu (som i så låter korna, när de inte låter som hundar)
peppikah-pepparkaka
å´ejj -å hej!
hejhej
hej´å
-hej då
tah! -tack
kisch -kiss
bääh -blä
baow!/faow! -olika versioner av wow
ka e de? -vad är det?
den ligga dä -den ligger där/lägger där

Tecken;
hand/vante
-peka i handflatan
tvätta händerna -gnuggar händerna mot varann,och peka mot handfat ibland.
mössa/huvud/mygga/slagit huvudet -klappa sig på huvudet
jacka/tröja -klappa sig på bröstet
byxor -dra händerna upp och ner på låren
kiss i blöjan -peka fram på blöjan
bajs i blöjan -peka bak på blöjan
hungrig/sugen/napp -peka på tungan
riktigt hungrig -gnider sig på magen
sko/strumpor -peka sig på foten
klappa fint -klappar sig, eller utsett offer, på kinden med ovansidan av handen
krama -kramar sig själv
luddigt djur/docka/nalle -håller upp händerna mot ena kinden
små barn -en kombination av klappafint och luddigadjur, plus uppdragna axlar
halsband -trär ett osynligt halsband över huvudet och klappar sig på bröstet
gå på pottan -sätter sig på huk

Det var allt jag, med hjälp av Tfan, kunde komma på för tillfället.

Idag har det snöat, precis som de senaste 3-4 dagarna. Det är en smula vitt här. Och djupt med snö, så gamla vagnen, Röda Faran har kommit fram :) Vi har varit på ica två gånger idag. En gång för att handla, och en gång för att hämta ut min nya jacka.
 Min gamla jacka som  jag köpte förra julen, har packat ihop totalt. Så fort man stänger dragkedjan så delar den sig. Smått irriterande. Så jag unnade min en ny. Synd bara att den inte var riktigt så vinteranpassad som jag hade önskat.. :P

Jag har börjat på mitt nya syprojekt med. Tfan har offrat 4-5 tröjor som ska bli nya tröjor till Aimée. Jag har slaktat en ikväll. Den har blivit utklippt i mönsterdelar med, så det är klart för att sys ihop, imon ska det göras är det meningen. Ska bli kul att se hur Aimée ser ut i ZooYork :)

Imon händer det nog inte så mycket. Har vi tur så firar vi att de flesta andra börjar jobba på måndag, med en middag på pizzerian.
 I helgen ska vi kanske till IKEA i Kalmar. Det behövs lite småprylar här hemma, plus att Tfans nya säng har gått sönder :P Den höll ungefär 6 månader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0