Dagisgnäll.

Så fanns det något nytt att bli sur över :P Jag ska försöka förklara utan att nämna andra barns namn, utom bästisen Nova.

När Aimée började på dagis i januari hade Nova gått där sedan oktober. Båda gick på minstingavdelningen. Nu ska det komma nya barn, i september trodde vi, och då måste de ju dela upp grupperna så att de nya barnen får plats. Då har de delat så att Aimée ska börja i mellangruppen och Nova ska vara kvar i minstingen.. Hur går det ihop?? Visst, Nova är 4 månader yngre än Aimée, men hon har oxå varit på dagis mycket längre. Den enda skillnaden på dem är att Nova är liten till växten. 
 Det är så typiskt att de ska dela på just de två. Aimée frågar efter Nova innan vi går till dagis varje morgon. Nova vaknade i helgen och skulle "pjussa Aimée". Så det är inte bara som vi mödrar har fått för oss att de är bästisar. Men näe då, det ska delas, just där. Så att Nova blir ensam tjej kvar med två pojkar i den nya gruppen med inskolningsbarn, och får på det viset vara med om två inskolningar under sin tid på minstingen.

I tisdags frågade Lena om uppdelningen. Hon menar osså att delningen måste göras, men varför på det viset. Det är bara ett barn till i gamla minstingen som har varit på dagis längre än henne. Först så menade personalen att Nova var ju nästan yngst. "Så ni har gått på ålder då?" Näe, det  hade de ju inte, eftersom det ska börja en pojke i mellangruppen som är två månader yngre.. Den enda förklaringen de kommer med är att "delningen måste göras någonstanns". Min rumpa, säger jag. Om en delning bara ska göras, så behöver man väl inte dela på bästa kompisar, det borde väl ändå vara prioriterat att ta hänsyn till barnens relationer?

Iaf. När jag till dagis med Aimée igår var barnens hatthyllor ändrade. Helt plötsligt var platsen jämte Aimées inte alls Novas längre. Det första Aimée säger när vi kommer in i hallen är E Novas plass? Det skar i föräldrahjärtat, och eftersom vi föräldrar inte fått veta att de skulle ändra på hyllorna, så hade jag inget bra planerat svar. Via sms på förmiddagen fick jag veta att Nova inte hade hittat sin plats på morgonen. Bra jobbat dagis...
 Mitt i förvirringen tappade jag humöret, och frågade personalen som mötte Aimée i hallen om det verkligen var nödvändigt att dela på just de två.
Jaaa, men delningen måste göras nånstanns, och Aimée behöver gruppen med lite mer fart och där det händer mer.
Jo, men nu är ju Aimée och Nova bästisar, kunde de inte få vara tillsammans då? Både jag och Novas mamma tycker att det är viktigt för våra barn att få vara tillsammans.
Jo, men delningen är ju i stort sett bara mellan 8-10 på förmiddagen, sedan kan vi blanda grupperna på eftermiddagen.
(jättebra, eftersom Aimée bara går förmiddag)
Men var annan vecka går ju Nova eftermiddag, då ses de ju inte alls..
Jo, men det blir ju ingen skillnad mot nu.
Jo, för nu äter de iaf lunch ihop de veckorna.
Ja, men det gör de ju fortfarande, det är bara en vägg imellan...

Gahaaaa!!! Jag trodde jag skulle dö med den sista kommentaren! Vadå samma sak?! Jodå, du får gärna äta frukost med din man, vi ska bara slå upp en vägg på matbordet först.. Morr..
'
Iaf, jag fick nog, pussade tjejen och cyklade till jobbet, lipandes. Skitbra. Blir jag arg så börjar jag lipa. Härligt.

Lena och jag har iaf kommit på att det ska börja en flicka i september, som osså är född 06, men som har varit hemma länge. Antagligen så vill de att den nya tjejen ska ha en tjejkompis i gruppen som är född hennes år, eftersom de ska gå i samma klass osv i framtiden. För det första så är det inte Novas ansvar att den nya flickan, vars föräldrar bestämt att hon ska vara hemma länge, ska trivas och automatisk ha en kompis. Då kan man kanske lämna kvar en annan flicka, som inte redan har en bästis.. Suck. Jag blir så trött, känner mig totalt överkörd, och Lena känner sig mest överkörd. Bajs på alltihop. Det finns mammor i samhället som vägrar sätta sina ungar på dagis, och just nu förstår jag dem. Dagis är jättebra, Aimée trivs och har utvecklats mycket. Men här får man tydligen inte lägga sig i för mycket, då är man inte omtyckt som förälder längre. Inte för att det gör någon skillnad heller, för vi har tydligen inget att säga till om heller. Vilken tur att vi inte betalar för Aimées plats..

Nu ska jag sova. G´natt.

Kommentarer
Postat av: Sofi

Grr!! Fy vad taskigt!:O

Var på dem, stå på er!!!

Hoppas det bättrar sig!

2008-06-27 @ 18:36:40
URL: http://ampernos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0