Överklagande..

Glömde ju skriva om min kontakt med handläggaren på Försäkringskassan. Hon ringde mig på fredags eftermiddagen. Det visade sig att hennes telefonlinje varit nere i nästan två veckor, och nu hade hon massor av meddelanden från människor som försökt få tag på henne. Dessutom är det många som ringt och lämnat meddelande på en obefintlig telefonsvarare. Halleluja! Jag avundas henne inte.
 Hon berättade iaf att hon försökt få de som skickat brevet om återbetalningsskyldighet, att förstå att enda anledningen att jag fått för mycket pengar är för att försäkringskassan själv har haft för lång handläggningstid, och att allt detta är FK´s egna fel. Men det blev tydligen inte godkänt. De ansåg att även om det är FK som gjort fel så är det jag som ska betala tillbaka pengarna jag fått, som jag inte visste att jag inte hade rätt till.
I brevet jag fått hem stod det så snyggt att "jag borde insett att jag fått pengar jag ej har rätt till". Då undrar jag hur i allsinn dar det är meningen att man ska veta att man inte har rätt till pengar man fått, när man inte fått veta varför man inte skulle haft rätt till dem??!!
 Jag fick rådet att skriva ett överklagande, vilket jag gjort idag. Det gällde två månaders utbetalningar, varav den ena månaden förstår jag varför jag skulle vara skyldig pengar, eftersom min prövotid hade gått ut. Jag hade endast rätt till 3 månaders prövotid med lön, och det visste jag. Men med försäkringskassan inblandad blev allt fördröjt, och min ersättning drogs in en månad för sent. Det kan jag köpa. Men, nu påstår de även att jag skulle vara skyldig ännu en månad tidigare. Under en tid då jag bara arbetat två och en halv månad. Då visar det sig att FK räknar inte månader som resten av världen, alltså 30 dagar. Näe då, då påstår de nu att min prövotid räknas från 1 februari, istället för 18 februari, då jag faktiskt började arbeta. Vad bra att ingen av de tre som varit inblandade i mitt ärende har uppmärksammat det under hela denna tid. Hur ska man veta att regler har brutits, om man inte blivit informerad om vilka regler som gäller? Hur kan det vara normalt att räkna en prövotid från och med 18 dagar innan man börjat jobba?
Hade jag vetat det så hade jag väl naturligtvis väntat med att börja jobba tills den 1 mars. Dummare än så är man ju inte. Då hade jag ju haft tre riktiga månader på mig att arbeta, inte två..

Gah! Blir så trött. Men nu är överklagandet skrivet, påskrivet och skickat. Nu kan jag inte göra mer än att hålla tummarna.

Vi har grejjat med ommöblering här hemma de senaste två dagarna. På nedervåningen flyttas bokhyllor runt, och allt innehåll.. Fan att man ska spara och samla på allt.
 Vi har röjt ut det sista ur långgarderoben med, så nu är det bara sånt som det absolut inte finns plats för någon annanstanns, som står kvar. Det ska flyttas när vi målar och sedan när det möbleras. Då kommer det finns plats på andra ställen i huset.. Herregud, vi har så mycket saker!! Det behövs en ordentlig rensning, men när man har ett helt hus så blir det så mycket att gå igenom. Har man då dessutom ingen bil, så är det svårt att slänga skiten med. :P Nu ska det iaf bara slipas bort lite tapetrester, innan det är dags för målning och masonit på vissa väggar.

Har vaknat med förvärkar om nätterna de senaste dagarna. Huvvaligen! Det är inte härligt kan jag avslöja. Men nu har jag iaf gått in i vecka 31! Inte långt kvar nu. Ska bara ta mig igenom födelsedag och julfiranden till höger och vänster, sedan är det dags! :P Wiiie!
Man kan ju tro att jag redan är där... :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0