Det här med huset...

Jo, det är nog så att endel har undrat varför vi plötsligt köper hus! :D Så, jag tar mig i kragen, för att försöka sprida lite ljus över det hela!

För det första så har vi pratat om att flytta i ett par år, minst. Anledningarna är som följer;
Detta huset har minst ett rum för lite. Redan efter att Aimée föddes insåg vi att vi ville ha fler barn, och efter Bums blev det mycket tydligare. Bums kan inte bo i långgarderoben så länge till, och även om hon och Aimée kan dela rum, så vill vi gärna ha fler barn. Hur många barn kan man knöla in i en långgarderob? ;)

Husets läge. Det är väldigt naturskönt. Grönt och lummigt (iaf innan grannarna sågade ner alla träd), grusväg och så ån. Det är ån som är problemet. Innan kunde Aimée inte vara ute själv, hon drogs till ån som en fluga till koskit, klättrade på bron och var fruktansvärt nyfiken. Sedan lättade det, efter att hon började leka med grannungarna, men sen då? Jag vet själv hurdan jag var när jag var liten. Fanns det en pöl så skulle man tvunget vara i den, och många sommarkvällar slutade med att jag kom hem och luktade kärr :P Nu kanske det funkar, men hur går det sen, när man inte kan glo efter ungarna genom köksfönstret hela tiden?
 Nu är det ju dessutom så, att de barn som är i Aimées ålder på denna gatan, bara är här varannan vecka. Vilket betyder att när de inte är här så är det helt dött på kompisfronten.

Allt som behöver göras. Som det ser ut nu måste vi byta avloppssystemet. Vi har enkammarbrunn, vilket inte är tillåtet längre, man får ha det, men inte skaffa det. Nu funkar vår lite dåligt eftersom vi är så många i hushållet, och avloppsbrunnen är anpassad för en person, ett äldre par eller sommarboende. Som det ser ut för oss så måste vi ha fyra tömningar om året. Ska vi då byta system, så måste vi antagligen lägga ner ett slutet system, eftersom vi har ån så nära inpå, och då kostar det helt plötsligt upp mot 75 000. Då står vi här med högre lån, och ändå ett rum för lite.

Sedan ville vi gärna bort från Alstermo, närmare mitt jobb, mina föräldrar och Tfans mamma. Nu är det ju så att Tvi inte har körkort än, så vi kan helt enkelt inte välja på det viset.

Därför föll vi för detta huset som vi nu bestämt oss för. Det ligger på en gata där det bor flera barnfamiljer, många med barn i samma åldrar som våra. Det är billigt att köpa. Det har kommunalt vatten och avlopp, tänk sån lyx ;) Dessutom har huset det där extra sovrummet vi var ute efter.

Sedan är det mycket att göras. Alla rum behöver målas/tapetseras om. Köket behöver totalrenoveras, ifall vi inte har lust att skära gurka i 75cm höjd :) Delar av fasade behöver målas, och det behöver dräneras. Dessutom behöver uppvärmesystemet bytas. Just nu värms det på olja/el, vilket inte känns helt oki. Det kommer troligtvis bli bergvärme, men vi har inte bestämt oss än...

Det är mycket att tänka på just nu. Så, ifall jag inte ger kommentarer på bloggar, bdb eller FB, så är det bara för att jag är en smula tankspridd ;D

Nu ska jag äta ett knäckebröd eller två. G´natt :D

Kommentarer
Postat av: Sofi

Tack för den informationen! Fullt förståeligt att ni flyttar:)

2010-02-07 @ 22:03:14
URL: http://ampernos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0