Ny medicin...

Igår var det dags att ta sig till vårdcentralen igen. Penicillinet jag fick mot tandköttsinflammationen i fredags, välsignade mig i sin tur med nässelutslag i hela munnen samt en svampinfektion i mer privata områden. Halleluja. Det verkar som att mitt immunförsvar är helt utslaget för tillfället.
 Fick iallafall en förmiddagstid på Falken, där jag fick veta att det bara var att bita ihop och ta sig igenom nässelutslagen. Najs. Däremot skulle jag avbryta penicillinkuren samt få en salva mot svampen. Så mitt på dagen vaggde jag bort till bussen. Med en timme i växjö räknade jag med att hinna ta ut salvan samt ta foto till idkort.

Väl inne i stan började jag på apoteket inne på Linnégallerian. Där fick jag veta att de inte hade salvan inne, och inte hade de någon motsvarande av annat fabrikat. De ringde upp till sjukhusapoteket, där vi fick samma svar. Till slut ringde farmaceuten upp min vårdcentral och fick beskedet att de skulle ringa upp 13:55, 15 minuter innan min buss gick hem. Så jag gick och tog mitt idfoto, och pratade med Tfan i mobilen. Sedan gick jag till apoketet jämte Pressbyrån, för att se om de hade min salva. Det hade de inte. Då gick jag ner till apoteket vid Din Sko. De hade inte heller min salva, men kollade i dataregistret och såg att det fanns tre tuber på apoteket på Samarkand. Men dit hade jag ingen som helst lust att ta mig, eftersom jag hade planen att åka hem 14:10. Fortsatte ner till sista apoteket, inne på Tegnérströget. De hade inte heller salvan inne, men de hade en medarbetare på apoteket på Samarkand, som kulle komma ner till deras butik alldeles strax. Så de började ringa efter henne, med förhoppningen att hon skulle kunna ta med salvan ner på stan. Till slut fick de tag i henne och då visade det sig att de inte alls hade någon salva på Samarkand. De har nämligen två olika apotek där uppe, olika apotekskedjor...

Nu var klockan 14:05 och jag insåg att jag inte skulle hinna med min buss hem. Vaggade bort till Pressbyrån och köpte en dricka, gick in på KappAhl på vägen tillbaka och köpte en body till bebisen. Sedan vaggade jag hela vägen upp till Linnégallerian igen. 20 minuter tar det i gravidtakt, kan jag meddela...
På apoteket hade de iallafall fått tag på min  läkare och fått veta vad de kunde byta ut salvan mot. Sen gällde det bara att att slå ut varan i receptdatorn... God morgon eller. I minst 20 minuter satt jag och väntade på en tub salva, som dessutom fanns receptfri, fick jag veta när de var klara...
Tre timmar i växjö för en salvas skull. Jag har haft roligare dagar, och min kropp med för den delen.

Nu har jag iaf avslutat penicillinkuren så munnen är lite bättre idag. Svampen vet jag inte riktigt. Jag ger det över helgen, innan jag ringer ochh klagar. Jag är så trött på alla dessa salvor de envisas med att skriva ut, när det finns svampmördarpiller att skriva ut, som tar på ett dygn. Jag har t.o.m kollat på fass så att man får ta dem under graviditet. Snark. Brännande känsla var första biverkningen som gav sig tillkänna med en gång. Härligt!

Efter nån vecka med stekande solsken, verkar det idag som att det ska bli regn. Enligt SMP hela dagen, så någon skvätt borde ju kunna leta sig ner, kan man tycka... Efter gårdagens äventyr så är det väldigt mycket vila som gäller. Spännande. Missar Aimées fotbollsträning, vilket är mindre kul, men vad ska man göra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0